Puhelinvertainen kuuntelee

Julkaistu 17.1.2024

Menetys voi nykäistä maan jalkojen alta niin, että siinä menee aivan ymmälleen: miten tätä elämää pitäisi elää nyt, kun häntä ei enää ole? Jos tuntuu siltä, että haluaisi jutella jonkun sellaisen kanssa, joka on itse kokenut jotain samanlaista, puhelinvertaistuki voi olla avuksi. 

Puhelinvertaistuki on ollut tärkeä osa Huoman toimintaa yhdistyksen alkumetreistä asti. Alkuvuosina yhdistyksen aktiivit olivat valmiina vastaamaan puhelimeen missä ja milloin vain, vaikka kesken oman työpäivän. Sitten siirryttiin Huoman vapaaehtoisten keskenään jakamiin puhelinpäivystysaikoihin. Nykyään puhelinvertaistukijat koulutetaan ja soittoajat sovitellaan sopivaksi henkilökohtaisesti. 

Huomalla on tällä hetkellä noin tusina puhelinvertaista. Yksi heistä on Jaakko

 – Liityin Huoman jäseneksi noin puoli vuotta siitä, kun menetin läheiseni. Omasta menetyksestäni oli kulunut muutama vuosi aikaa, kun luin puhelinvertaisten toiminnasta ja ajattelin, että se voisi sopia minulle. Jos omista ajatuksistani ja kokemastani voisi olla apua toiselle henkirikoksessa läheisensä menettäneelle, toisi se ehkä minullekin parempaa oloa. 

Melko pian koulutuksen jälkeen Jaakko pääsi aloittamaan ensimmäisen tukisuhteensa. Ensimmäinen puhelu jännitti.  

 – ”Osaisinkohan nyt olla avuksi ja millainen henkilö toisessa päässä linjaa on” olivat päällimmäisiä ajatuksia. Keskustelu kuitenkin kulki onneksi hyvin ja luontevasti. Koska tuettavallani oli hyvin erilainen menetys kuin itselläni, oli se myös hyvää pohdintaa eri näkökulmiin itselleni. Jälkeenpäin totesin itselleni, että jännitin ensimmäistä puhelua ja ensimmäistä tukisuhdetta ihan turhaan. 

Puhelinvertaiset asuvat yleensä eri paikkakunnalla kuin tuettava, joten tapaamiset tukisuhteen aikana ovat harvinaisia. Jaakko kohtasi ensimmäisen puhelintuettavansa myöhemmin Huoman tapahtumassa. 

 – Oli hauskaa ja toisaalta myös jännä saada kasvot henkilölle, jonka kanssa jakoi aikanaan ajatuksia aktiivisesti reilun puolen vuoden ajan. 

"Tuettavan kanssa löytyy eroista huolimatta yhteisiä kiinnostuksen ja harrastuksen kohteita, joten välillä keskustelemme myös ihan muusta kuin henkirikokseen liittyvistä asioista. On ollut mukava huomata tuettavan äänestä, kuinka se kirkastuu ja nousee puheenaiheen vaihtuessa esimerkiksi hänelle tärkeään harrastukseen."

Huoman toimisto ohjailee 

Kun Huoman toimistolle soittaa puhelinvertaistukea kaipaava ihminen, selvitetään ensin, kenet hän on menettänyt ja kuinka pitkä aika menetyksestä on. Puheluiden aikana koordinaattori kuulostelee sitä, miten ihminen puhuu menetyksestä ja millainen on hänen tapansa olla vuorovaikutuksessa. Näiden tietojen varassa yritetään löytää puhelinvertaisista sopivin mahdollinen henkilö.  

Aina valinnanvaraa ei ole, sillä joskus puhelinvertaistuki ruuhkautuu. Silloin joudutaan tarjoamaan puhelinvertaista, joka voi olla hyvin erilainen mitä toiveissa olisi. Näitä tilanteita on Jaakollakin ollut. 

 – Välillä on tullut vastaan tilanteita tukisuhteissa, että minulta on loppuneet neuvot kesken. Esimerkiksi itselläni ei ole kokemusta oikeudenkäyntiprosesseista, koska omassa menetyksessäni myös surmaaja tappoi lopulta itsensä. Tuettavilla taas saattaa olla oikeudenkäynti parhaillaan kesken. Kerron aina sen, että itselläni ei ole kokemusta näistä asioista ja pyrin tarvittaessa ohjaamaan esimerkiksi Huoman toimistolle. 

Siltä varalta, ettei yhteistä säveltä löydy, puhelinvertaistukiparit voidaan yrittää vielä vaihtaa. Jaakon mielestä eroavaisuudet eivät välttämättä kuitenkaan ole ongelma. 

 – Tuettavan kanssa löytyy eroista huolimatta yhteisiä kiinnostuksen ja harrastuksen kohteita, joten välillä keskustelemme myös ihan muusta kuin henkirikokseen liittyvistä asioista. On ollut mukava huomata tuettavan äänestä, kuinka se kirkastuu ja nousee puheenaiheen vaihtuessa esimerkiksi hänelle tärkeään harrastukseen. Se kertoo mielestäni siitä, että toivoa ja valoakin on elämässä. 

Uusia puhelinvertaisia tarvitaan 

Uusia puhelinvertaisia koulutetaan joka vuosi kevättalvella. Pohjavaatimuksena on, että omasta menetyksestä on kulunut muutama vuosi, eikä itse ole enää aktiivisen tuen tarpeessa. 

Jaakon mielestä puhelinvertaiseksi sopii henkilö, jolla on kyky kuunnella ja vastaanottaa ajatuksia, mutta pystyy pyydettäessä kertomaan myös omasta menetyksestään. Ihmiselle, joka harkitsee koulutukseen ilmoittautumista, Jaakko suosittelee kokeilemista.  

 – Kannattaa lähteä käymään vertaistukikoulutuksessa ehdottomasti. Sen avulla näkee itse, olisiko minusta vertaistukijaksi. Koulutuksessa saa hyviä vinkkejä tukisuhteen ”elinkaareen” ja keskusteluiden sisältöihin, eli täysin ummikkona ei tarvitse aloittaa todellakaan. 

Huoman puhelinvertaisissa on useita sellaisia vapaaehtoisia, jotka ovat olleet mukana pitkään. Kun Jaakolta kysyy, mikä häntä motivoi jatkamaan jo kymmenettä vuotta, korostaa hän sitä, että toisen ihmisen auttaminen tuo itselle hyvän olon.  

 – Parasta taas on se palaute, kun tuettava kertoo vilpittömästi saaneensa apua, tukea ja toivoa keskusteluistamme arjessa jaksamiseen. Se palaute lämmittää aina mieltä. 

Teksti: Terhi Kantanen 
Huoman kriisi- ja vapaaehtoistyön koordinaattori 

Juttu on tiivistelmä Huoma-lehdessä 2/2023 julkaistusta jutusta. Huoma-lehden saa itselleen liittymällä jäseneksi tai kannatusjäseneksi

Seuraava koulutus uusille puhelinvertaisille on verkkokoulutus 6.4.2024 kello 10–16.

Katso lisätiedot ja ilmoittaudu!